30.11.2023

De hardwerkende helpers van de kerstman – Een artikel uit de Grafschafter Nachrichten door Susanne Menzel

Deze vlijtige helpers van de Kerstman en het Christuskind zijn op het eerste gezicht niet herkenbaar. Als ze over het erf van M+F-Spedition aan de Euregiostraße 2 in Nordhorn lopen, dragen ze geen rode hoeden of andere visuele tekens die hen herkenbaar maken als “kerstelfjes”. Toch zijn ze nu, in de laatste weken van het jaar, duidelijk op een missie. Miljoenen stuks speelgoed worden van hieruit over de hele wereld opgeslagen, uitgezocht en verzonden. Naast de Noordpool zijn Nordhorn en Gildehaus daarom ook belangrijke locaties van waaruit de kerstwensen van kinderen worden gerealiseerd. “Wij sturen de cadeautjes hiernaartoe”, lacht M+F Managing Director Çetin Çelik.

Hij somt 30 miljoen stuks speelgoed op die de locaties in Grafschaft Bentheim passeren. “Dat betekent dat we bijna net zoveel kinderen blij maken,” beweert Çetin Çelik. Jaarlijks komen hier 1700 containers met poppen, knuffels, spelletjes, Playmobil en modelbouwpakketten binnen. Voornamelijk uit Azië, maar ook uit vele andere delen van de wereld. “We zijn een van de belangrijkste speelgoeddistributiecentra ter wereld,” zegt de directeur van M+F trots.

“En natuurlijk maken we het grootste deel van onze omzet in de laatste drie maanden van het jaar.” 180 medewerkers, plus tien vaste medewerkers van Lebenshilfe en 40 seizoensarbeiders staan klaar om de ogen van meisjes en jongens te laten schitteren.
Tot de klanten behoren niet alleen speelgoedwinkels en supermarkten, maar ook de particuliere klantensector wordt steeds belangrijker. “Iedereen die bijvoorbeeld bij een online retailer bestelt, wordt ook door ons bediend”, beschrijft Çetin Çelik het bedrijfsproces.

De bedrijven sturen hun voorraad naar Grafschaft. Daar worden ze opgeslagen en gepickt voor bestellingen. “De bestemmingen liggen voornamelijk in Duitstalige landen, maar ook in de Benelux, Azië en Zuid-Amerika”, meldt de Managing Director. De “hulpjes van de kerstman” in de speelgoeddivisie zijn ongeveer 22 jaar geleden begonnen. “De eerste klant was Revell, voor wie we de transporten reden. We sloegen hier toen ongeveer 50 pallets met goederen op”, herinnert Çetin Çelik zich. “Ik realiseerde me dat hier een niche voor was en ben ermee doorgegaan. Binnen een jaar konden we bekende klanten werven en tot op heden zijn hier 60 verschillende speelgoedmerken vertegenwoordigd.”

Sinds 1989 maakt M+F Spedition deel uit van de internationaal actieve Huettemann Group, die zijn hoofdkantoor in Duisburg heeft en 700 mensen in dienst heeft op 23 locaties in Europa. In Nordhorn heeft M+F Spedition zijn magazijnruimte uitgebreid van aanvankelijk 5.000 naar 27.000 vierkante meter. Çelik: “Meer is hier aan de Euregiostrasse niet mogelijk. Daarom zijn we ook naar Gildehaus verhuisd.” Natuurlijk mogen de transportkabouters ook een kijkje nemen in het assortiment speelgoed – of in ieder geval de inhoud van de pakketten ontdekken. “Ik heb het gevoel dat de leeftijd van kinderen die nog echt met poppen of bouwpakketten spelen steeds lager wordt. De betrokkenheid bij media daarentegen neemt toe en begint al veel eerder,” zegt de baas van het transportbedrijf.

Hoewel er nog steeds van alles wordt besteld, van bordspellen tot op afstand bestuurbare helikopters, heeft de directeur ook trends opgemerkt. Tijdens de pandemie van het coronavirus waren buitenproducten zoals zwembaden en schommels bijzonder populair. Net als gezelschapsspellen. Gelicentieerd speelgoed – zoals Harry Potter artikelen of Disney figuren – is nog steeds populair. Schleich dieren en de bijbehorende accessoires zijn ook een blijvende favoriet.

Desgevraagd geeft Çetin Çelik grijnzend toe dat zijn eigen drie kinderen “altijd dolblij waren als ze met hun vader door de magazijnen mochten lopen.” De directeur zwijgt over wat de “Kerstman” heeft vervuld van de verlanglijstjes van de inmiddels volwassen kinderen. Volgens de wereldwijde database Statista zijn gezinnen met kinderen in Duitsland van plan om met Kerstmis 2023 gemiddeld 327 euro uit te geven aan kerstcadeaus. Vergeleken met vorig jaar is de bereidheid om uit te geven aan cadeaus dus met zeven procent gestegen. Om maar meteen met de deur in huis te vallen: de kersthulpjes in de Euregiostraat hebben nog een paar stressvolle dagen voor de boeg tot alle leveringen onder de kerstbomen zijn aangekomen.

Die fleißigen Helfer des Weihnachtsmannes - Ein Artikel aus den Grafschafter Nachrichten von Susanne Menzel

Hebben we je interesse gewekt?

Schrijf ons of bel ons.

+49 2065 909 111

Diensten

In de Huettemann Groep bundelen wij ons uitgebreide dienstenpakket voor één doel: voor u de perfecte, op maat gesneden logistieke oplossing vinden. Naast onze wereldwijde transport- en magazijndiensten bieden wij u tal van logistieke diensten in de hele toeleveringsketen. Op die manier ontwikkelen wij logistieke concepten met toegevoegde waarde die bij u passen.

Groep

Competent, divers, performant en toekomstgericht: Als internationaal logistiek familiebedrijf met hoofdzetel in Duisburg maken wij al meer dan 65 jaar van onze passie ons beroep. Vandaag staan wij meer dan ooit voor op maat gemaakte logistieke oplossingen in de hele supply chain.

Referenties

Elke bedrijfstak heeft zijn eigen logistieke eisen. Als logistiek bedrijf met een brede basis passen wij ons aan de goederenstroom en de wensen van onze klanten aan. Wij gaan nog een stap verder: wij worden een integrerend deel van uw procesketen.